Muistilista matkalle

[Päivitetty 8.3.2024]


Mikäli olet kiinnostunut tarjoutumaan kuljettajaksi, matkalle joko Puolan Ukrainan vastaiselle rajalle tai perille Ukrainaan asti, suosittelemme ottamaan yhteyttä Tarjoa tavarakuljetusta Ukrainaan -osion toimijoihin. Heillä on kokemusta toiminnasta, jolloin kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta. Matkustus kokeneen toimijan mukana tekee matkasta myös turvallisemman ja sujuvoittaa tullimuodollisuuksia Ukrainan rajalla. Ukrainan- tai venäjänkielen taito helpottaa asiointia viranomaisten kanssa. Englantia edes välttävästi puhuvia on Ukrainassa verrattain vähän, jopa nuoremman sukupolven keskuudessa. Suurissa kaupungeissa englantia osataan yleensä paremmin, kuin taajamien ulkopuolella.

Mikäli vastoin kaikkia varoituksia päädyt matkustamaan Ukrainaan yksin tai kokemattomalla joukolla, kannattaa ennen matkaa tutustua vähintäänkin alla oleviin ohjeisiin – ja toimia niiden mukaan.

Yleistä

  • Toisin kuin Venäjä väittää, Ukrainassa käydään sotaa. Sen vuoksi matkustamista ja oleskelua siellä tulisi välttää. Sotatila voi näkyä Ukrainaan matkustaville muun muassa ylimääräisinä henkilökohtaisten asiakirjojen tarkistuksina, liikkumisrajoituksina ja -hidasteina sekä rajoituksina valokuvaukselle ja tiedon levittämiselle. Rajoitukset voivat myös muuttua ilman ennakkoilmoitusta. Lapsia ja muita matkan kannalta tarpeettomia henkilöitä sekä lemmikkieläimiä ei matkaan tulisi ottaa missään olosuhteissa.
  • Lähtökohtaisesti kaikki Suomen vakuutukset (kuten matka- ja liikennevakuutukset) ovat kyllä voimassa Ukrainassa, mutta eivät kata sotatoimista johtuvia vahinkoja. Mahdolliset vahingot kannattaa dokumentoida heti mahdollisimman tarkasti, koska jälkikäteen niiden syntymekanismien todistelu voi olla hyvin vaikeaa. Lisätietoja vakuutusten voimassaolosta ja rajoituksista saat omasta vakuutusyhtiöstäsi.
  • Suomen konsulaatin mahdollisuudet auttaa pulaan joutuneita kansalaisia ovat olosuhteiden vuoksi Ukrainassa rajalliset. Suomen suurlähetystön asiakaspalvelu Kiovassa on vallitsevan sotatilan vuoksi suljettu. Hätätilanteissa Suomen kansalainen voi konsuliasioissa soittaa virka-aikana ulkoministeriöön, puhelinkeskus +358 295 350 000 tai päivystyspuhelimeen +358 9 1605 5555 (24 h/vrk). Sähköpostia voi lähettää: paivystys.um@formin.fi. Suomen ulkomaanedustustot auttavat hätään joutuneita Suomen kansalaisia ulkomailla.
  • Ennen matkaa tulisi aina täyttää matkustusilmoitus Ulkoministeriön kotisivuilla.
  • Matkustajien tulisi varata riittävästi ruokaa (lisäksi esim. rusinoita, pähkinöitä, keksejä, mysli- ja/tai energiapatukoita, ym.) sekä juomaa, vähintäänkin oletetun matkan keston ajalle.
  • WC- tai talouspaperia, kosteuspyyhkeitä ja käsidesiä on hyvä varata mukaan.
  • Muista myös henkilökohtaiset lääkkeet. Ukrainassa on runsaasti apteekkeja, mutta edes peruslääkkeiden saatavuudesta ei välttämättä ole takeita. Lisäksi niiden käyttöohjeet ovat ukrainankieltä osaamattomille hyödyttömiä.
  • Tutustu sääennusteeseen ennen matkaa ja sen aikana.
  • Liikenneonnettomuuksista Ukrainassa on määräysten mukaan aina ilmoitettava poliisille. Poliisin tavoittaa numerosta 102 – olttaen, että yhteydet toimivat.
  • Ukrainassa on paikoitellen voimassa ulkonaliikkumiskielto. Se on yleensä voimassa klo 23:00 – 05:00 välisenä aikana, mutta saattaa vaihdella alueellisesti.
  • Ilmahälytykset Ukrainassa ovat yleisiä. Tuolloin on suositeltavaa hakeutua suojaan, jos se vain suinkin on mahdollista.
  • Seuraa uutisia ja (viranomais)tiedoituksia.

Ajoneuvo

  • Varmista, että auton ja mahdollisen peräkärryn katsastus ja määräaikaishuollot on tehty ja niissä mahdollisesti löydetyt viat ja puutteet on korjattu.
  • Kuten mille tahansa pitkälle matkalle lähdettäessä, tulisi autosta ennen lähtöä tarkistaa ainakin ajovalot (myös mahdollisen peräkärryn); akun varaustila; moottoriöljyn määrä sekä öljynsuodattimen ja pyyhkijöiden kunto; jarru-, jäähdytin- ja tuulilasin pesunesteen määrät sekä kahden viimeksi mainitun pakkasenkestävyys; renkaiden kunto ja kiinnitys sekä rengaspaineet.
  • Autosta tulisi löytyä moottoriöljyä ja lasinpesunestettä; sulakkeita ja varapolttimoita; otsa- ja/tai taskulamppu, talvisin lumiharja, pieni teräslapio, kääntöveitsi, turvavyöleikkuri, hinausköysi, käynnistyskaapelit (tai apukäynnistin tai irrallinen akku), varoituskolmio, heijastinliivit, ensiapulaukku sekä sammutin. Neljä viimeksi mainittua ovat Ukrainassa pakollisia. On hyvä varmistaa, että edellä luetellut ovat kuormasta huolimatta helposti löydettävissä.
  • Myös vararengas sekä sen irroitettavuus ja vaihto (tunkki & ristikko-/rengasavain), haastavissa olosuhteissa, tulisi olla mietitty.
  • Auton ja mahdollisen peräkärryn valot sekä rekisterikilvet ovat puhtaat.
  • Nastarenkaat ovat kielletty kokonaan esimerkiksi Saksassa ja Puolassa, jonka vuoksi matka-autossa ja mahdollisessa perävaunussa tulisi talviaikaan käyttää kitkarenkaita.
  • Ajoneuvon ja peräkärryn kuorma ei ulkomittojen tai painon puolesta saa ylittää ajoneuvolle, ajoneuvoyhdistelmälle tai kuljettajan ajoluvalle asettuja rajoja tai paikallisia (alue-, tie-, silta-) rajoituksia / määräyksiä.
  • Tarkista, että sekä auton sisätilan, että mahdollisen peräkärryn kuorma on sidottu hyvin, eikä se pääse liikkumaan esimerkiksi äkillisen jarrutuksen yhteydessä.
  • Ajoneuvosta olisi syytä löytyä myös nk. tupakansytyttimeen liitettävä – mieluiten vähintään kahden paikan – USB-latauslaite, esim. navigaattorin ja puhelimien latausta varten.
  • Ajoneuvon sekä peräkärryn kuomun lukitukseen tulisi olla vähintään kahdet avaimet, löytyen eri henkilöiltä. Myös peräkärryn vetokidan lukitukseen tulisi olla erillinen lukko, estäen sekä peräkärryn luvattoman irrottamisen vetoautosta että mahdollisesti vetoautosta irroitetun peräkärryn liittämisen toiseen autoon.
  • Webasto (tai vastaava järjstelmä) on hyödyllinen lisävaruste talviaikana, hitaissa rajajonoissa.
  • Suosittelemme matka-autoon sekä varashälytintä, että kojelautakameraa.

Matkasuunnitelma

  • Reitti kohteeseen kannattaa suunnitella huolella. Vaikka navigaattorista on usein suuri hyöty, ei reitin valintaa kannata jättää yksin sen vastuulle. Aluksi tulisi varmistaa, että kaikki tarvittavat karttalataukset on noudettu jo matkaan lähdettäessä. Ei ole lainkaan varmaa, että niihin tarvittavat internetyhteydet ovat toiminnassa koko matkan ajan. Navigaattorit toimivat määrättyjen algoritmien mukaisesti, suunnitellessaan reittiä, eikä tiedot teiden kunnosta yleensä kuulu niiden piiriin. Omri ry suosittelee Waze -navigaatiosovellusta, joka ottaa reitin suunnittelussa huomioon mm. ruuhkia ja tietöitä sekä varoittaa useista, käyttäjien ilmoittamista vaaroista reitin varrella.
  • Paperille painettu kartta on varmistuksena suositeltava hankinta. Tienvarsiopasteita Ukrainan puolella on poistettu laajalti sodan alettua, jolloin tieliittymissä tulee olla erityisen tarkkana.
  • Pelkkä maantieosuus Ukrainaan on lyhimmilläänkin reilusti toista tuhatta kilometriä. Siksi olisi syytä suunnitella myös ruoka-, tauko- yöpymis-, tankkaus- ja mahdolliset huoltopaikat, vähintäänkin alustavasti. Ukrainan ja varsinkin sen itäisimpien osien kohdalla näiden löytäminen ja toimivuus eivät ole itsestäänselvyyksiä. Etukäteen selvitetty huoltoaseman sijainti ei myöskään automaattisesti tarkoita, että polttoainetta olisi saatavilla. Tilanteet tämänkin osalta voivat muuttua nopeasti. Polttoainetta tulisikin olla varalla useamman sadan kilometrin matkalle, ennen Ukrainan puolelle siirtymistä.
  • Väsyneenä ajaminen on aina riski, joka tulisi eliminoioda rytmitetyillä tauoilla ja kuljettajien vihdoilla.
  • Autoliiton yhteistyökumppanin, tiepalvelun numerot Ukrainassa ovat +380 322 976 550, +380 97 668 3830 tai +380 800 505 550 (24 h/vrk). Palvelun tarjoaja on 112 UA ja apua on saatavilla kaikkialla Ukrainassa. Apu on maksullista. Kielimuuri saattaa tässäkin tapauksessa olla merkittävä haitta.
  • Ukrainan ja Puolan välisellä noin 530km pituisella rajalla on kahdeksan rajanylityspaikkaa. Sopivimman löytämiseksi vaikuttaa mm. matka-ajoneuvo, määränpään sijainti, vuorokauden- ja kellonaika sekä mukana kuljetettavat tavarat.
  • Ei ole tavatonta, että rajan ylitys kaikkinensa saattaa kestää 5-12 tuntia. Tämä olisi syytä ottaa huomioon sekä aikataulussa, että pukeutumisessa – varsinkin talviaikaan.

Dokumentit

  • Suomalaiset eivät tarvitse Ukrainaan viisumia, kun matkan kesto on alle kolme kuukautta.
  • Passi, joka on voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan oletetun päättymisen jälkeen, on oltava mukana. Henkilökortti (vaikka matkustusasiakirja onkin) tai kopio passista eivät kelpaa Ukrainassa.
  • Myös ajo-oikeuden osoittava ajokortti on oltava mukana. Sitä kysytään usein Puolan Ukrainan vastaisella rajalla.
  • Autosta ja mahdollisesta peräkärrystä on oltava mukana rekisteröintitodistuksen tekninen osa (I osa), josta käy ilmi mm. ajoneuvon (yleensä) 17-merkkinen VIN-numero (vehicle identification number) eli auton sarjanumero. Kyseisen numerosarjan löytyminen ja luettavuus on syytä tarkastaa ajoneuvosta matkaan lähdettäessä. Tulli tarkistaa sen jokaisesta ajoneuvosta, rajanylityksen yhteydessä.
  • Pakollisen Vihreän kortin (green card) eli kansainvälisen todistuksen voimassa olevasta liikennevakutuuksesta saa vakuutusyhtiöltä.
  • Valtakirja ajoneuvon lainasta, jos auton omistaja / haltija on eri, kuin rajaa ylittävä henkilö.
  • Mahdollisesti lahjoitettava ajoneuvo sekä kaikki rahti tarvitsevat Ukrainasta pyyntikirjeen. Tällaisen kirjeen voi laatia ainoastaan virallinen, rekisteröity avustusjärjestö. Kirjeellä varmistetaan, että apu menee varmasti perille. Lahjoitustavaroiden vienti Ukrainaan ilman asianmukaisia dokumentteja ei ole mahdollista!

Muuta

  • Ukrainan rahayksikkö on hryvnia (UAH), joka jakautuu 100 kopeekkaan. 1 hryvnia on [Maaliskuu 2024] noin 0,024 euroa. Käteistä kannattaa varata jonkin verran matkalle siltä varalta, etteivät korttimaksut – esimerkiksi sähkökatkojen vuoksi – ole mahdollisia. Hryvnioita voi vaihtaa Ukrainassa rahanvaihtopisteillä ja useimmilla luottokorteilla niitä voi nostaa myös monilta pankkiautomaateilta. Suomessa niiden vaihto voi onnistua ainakin Forexin rahanvaihtopisteissä, jos siitä on ilmoitettu heille etukäteen. Ilman kirjallista tulliselvitystä, valuuttaa tai matkasekkejä saa tuoda ja viedä alle 10 000 euron arvosta.
  • Ukraina kuuluu samaan aikavyöhykkeeseen Suomen kanssa (UTC +2). Automatkan varrella olevan Puolan aikavyöhyke on UTC +1, joka on syytä huomioida varsinkin paluumatkalla, autolauttaan ehtimiseksi.
  • Englantia puhutaan / ymmärretään hyvin rajallisesti, varsinkin suurten kaupunkien ulkopuolella.
  • Muista poistaa maksukorttien maarajoitus Ukrainan kohdalta pankissasi, mikäli aiot käyttää sitä maassa.
  • Muista tarkistaa puheluiden ja datan sekä roaming-maksujen suuruus puhelinoperaattoriltasi ennen matkaa.
  • Pistokkeet (Type F eli Schuko) ja verkkovirta (230 V / 50 Hz) ovat samat kuin Suomessa. Maassa saattaa esiintyä pitkiäkin sähkökatkoksia.
  • Hätänumerot Ukrainassa: Palokunta 101, poliisi 102, ambulanssi103.

Paluu Tarjoa tavarakujetusta Ukrainaan -sivulle.

Paluu pääsivulle.